About Us

Liefste-Fashion About us Lieke van de Wert en Stephanie Greidanus. Twee sprankelende meiden die samen hun krachten hebben gebundeld om hun droom te verwezenlijken. Zij openden op 2 augustus 2012 dé boutique van Den Bosch: Liefste Fashion. De naam Liefste is een samenvoeging van de eerste drie letters van Lieke en Stephanie. De F van Fashion en Friendship, hetgeen hen verbindt.

Hoe zouden jullie jezelf omschrijven?

Liefste is fashion, humor, creativiteit en passie. “Dit is hoe wij mode beleven, waar wij van houden en dit is terug te zien in ons concept”, zegt Lieke. “Het is niet perse een uitgedacht plan, maar het is gewoon wat wij leuk vinden.” Deze twee meiden stralen passie en enthousiasme uit voor mode, wat niet snel verveelt. “En misschien zijn we ook wel een beetje prettig gestoord”, zegt Stephanie lachend.

Welke opleiding hebben jullie gedaan?

De meiden hebben elkaar leren kennen op de Hogeschool voor Modemanagement in Doorn, zo’n zeven jaar geleden. Hun afstudeer scriptie hebben zij samen gemaakt. Dit is ook het moment geweest dat ze elkaar beter leerden kennen en closer werden.

Hebben jullie al een eerdere werkervaring binnen de mode opgedaan?

Beide meiden hebben vanaf zestien jarige leeftijd in een kledingwinkel gewerkt. Lieke is na het afstuderen begonnen bij DEPT. Hier heeft zij een denim lijn opgezet en verkocht in Nederland. Na tweeënhalf jaar DEPT switchte zij naar Eleven Paris, waar ze op de sales afdeling werkzaam was. Hier heeft zij een half jaar gewerkt. Stephanie is na haar afstuderen nog tweeënhalf jaar werkzaam geweest bij Giacomo, het bedrijf waar ze stage liep. Ervaring deed ze op in de productie en styling. Hierna is ze de andere kant opgegaan, de kant van inkoop en verkoop in een winkel.

Wat trekt jullie om bezig te zijn met mode?

Stephanie heeft van jongs af aan altijd al een passie en affiniteit voor mode gehad. Zij zag er anders uit dan haar klasgenoten en het liefst ging zij elke dag naar de stad. Op haar achttiende startte zij met TMO in Doorn. Hier groeide haar passie voor mode uit tot een onderwerp waarover ze ging leren. Lieke volgde de mbo opleiding detailhandel-mode. Door stages in het werkveld groeide het besef dat mode haar ding was, en dat ze hierin verder wilde groeien. Beide zijn in hun vriendinnengroep het meest onderscheidend in hun eigen manier van kleden.

Hoe is het idee ontstaan om samen de winkel Liefste Fashion te openen?

Het idee is ontstaan als een grapje. ’s Nachts na het uitgaan liepen de meiden gearmd door de stad. Hardop dromend over welk pand ze wel en niet zouden willen voor een eigen winkel. Allebei wilden ze voor zichzelf beginnen, maar om dit alleen te doen was een te grote de stap. Zonder dat ze dat van elkaar wisten waren ze beide al hard aan het sparen. In de eerste werkperiode deelden zij veel met elkaar. ’s Avonds bellen vanuit de auto wat ze die dag meemaakten, en verder filosoferen. Het werd voor Lieke en Stephanie steeds duidelijker: zij spraken hun droom naar elkaar uit. De droom om een eigen winkel te openen. Stephanie gaf de aanzet, en Lieke ging mee. Samen gingen ze het avontuur aan, hoe spannend ook. Alleen al door het uitspreken van een droom kwam er realiteit: er kwam er een pand vrij in een van hun favoriete straatjes van Den Bosch…

“Als je ergens van overtuigd bent, straal je dat ook uit”

Wat maakt jullie een sterk team?

De grote kracht van de meiden is dat zij alles naar elkaar uitspreken. “Als de een chagrijnig is, zegt dat ander gerust: ‘Hé, doe is niet zo chagrijnig.’ Dan is het eigenlijk al meteen weg”, vertelt Stephanie. “Wij hebben eigenlijk nooit een conflict doordat we alles tegen elkaar zeggen.” De meiden zitten al gauw zo’n 60 uur in de week samen. “Als je altijd respect naar elkaar kan opbrengen- in welke situatie dan ook- denk ik dat je er altijd wel uit komt”, zegt Lieke. Deels zijn de meiden heel erg hetzelfde, anderzijds zijn zij heel erg verschillend waardoor ze elkaar aanvullen. “Je bent niet overal goed in”, zegt Stephanie. Waarop Lieke aanvult: “Nee, waarin Stephanie iets mist in het gestructureerde, heb ik dat wel. En zo heeft Stephanie meer lef in de inkoop dan ik.”

Wat willen jullie met Liefste Fashion overbrengen en neerzetten?

Gezelligheid neerzetten, naast het overbrengen van humor, creativiteit en passie. Dat is wat Lieke en Stephanie met Liefste Fashion willen. Vorige week werd de winkel voor het eerst als ontmoetingsplaats gebruikt door een groep vriendinnen die in de stad hadden afgesproken. ‘Het feit dat zij hier al afspreken vinden wij geweldig. Al blijven ze de hele dag aan de thee zitten, ze hoeven niet eens iets te kopen’, zeggen de meiden enthousiast. “Dat was echt zo tof!”. Zij willen graag dat klanten bij Liefste Fashion komen omdat zij items op een betaalbare manier verkopen die in de rest van de stad niet te verkrijgen zijn.

“We zijn allebei heel eigenwijs.”

Hoe maken jullie gebruik van social media?

“Wij zijn begonnen met Facebook. Met Twitter doen we minder”, zegt Lieke. “Facebook is zoiets gigantisch, wat je daar allemaal mee kan bereiken. Wij zetten een item op Facebook en daardoor komen er mensen naar de winkel om er naar te vragen.” Zo zetten de meiden in februari een button voor carnaval op hun Facebook pagina, binnen een week hadden zij al 200 stuks verkocht. Ook hebben zij regelmatig een Like & Share actie. “Wij hadden niet verwacht dat dit zo ‘booming’ zou zijn”.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit bij Liefste Fashion?

“Oh, die is echt elke dag anders’” zeggen de meiden. Van ’s ochtends lekker kletsen en koffie drinken, tot gelijk beginnen aan de administratie, poetsen of het uitpakken van leveringen. De ochtenden worden vaak gebruikt om te rommelen in de winkel. Op donderdag, vrijdag en zaterdag moeten ze om 12:00 uur dit echt aan de kant zetten want dit zijn drukke verkoop dagen. De meiden proberen hun tijd optimaal te benutten. “We proberen zoveel mogelijk al in de winkel gedaan te hebben zodat we ’s avonds niets mee naar huis hoeven te nemen”, zegt Stephanie. Gemiddeld zijn ze een avond in de week bezig met de administratie, dit doen ze dan rustig thuis.

Hoe gaan jullie om met hulp van buitenaf?

“Dit ervaren wij heel goed. Vooral onze vriendjes en familie helpen ons in van alles”, zeggen de sprankelende meiden van Liefste Fashion. De ene helpt vader met de administratie, de andere vader met klusjes en verbouwen in de winkel. Weer een ander helpt met de website. Als de meiden gaan trendwatchen in het buitenland of naar een beurs gaan, staat de moeder van Stephanie in de winkel. De moeder van Lieke helpt de meiden met ‘lekkere boodschapjes’. “Het is beperkt gebleven bij beide families, maar het is nu alsof we een familie zijn.”

Hoe werken jullie met concepten in de winkel?

Stephanie en Lieke kopen niet in vanuit een merk. “Wij zijn van mening dat het merk helemaal niet meer belangrijk is. We kopen overal item-gericht in, en alleen maar wat we zelf ‘cool’ vinden. We mixen en matchen het zelf in de winkel.” In de tijd van de inkoop wordt het beeld gevormd. De boeken en gadgets die in de winkel staan, staan er vooral omdat de meiden het zelf leuk vinden. Hieraan wordt niet veel verdiend. “Het is meer een soort beleving wat we hiermee creëren, wij vinden het belangrijk dat je overal iets ziet”.

Wat doen jullie op het gebied van trends volgen als trendwatchers?

Tot op zekere hoogte volgen zij catwalk trends, maar Lieke en Stephanie zijn meer gericht op streetstyle. “Hoe een ‘cool’ iemand dan in Parijs op straat loopt, halen wij dan meer uit. Hier kunnen we trendjes uitpikken.” Stephanie: “Misschien een beetje 30/70, 30% van catwalk shows, 70% van hoe mensen het zelf creëren.” Voor inspiratie struinen de meiden ook vaak het internet af. Van merkjes uit Londen halen zij veel inspiratie, net zoals foto’s van mensen die naar fashion shows gaan en internationale blogs. Ook gaan ze regelmatig naar een andere stad om daar nieuwe winkels te ontdekken, sfeer te proeven en kijken hoe anderen het doen.

Hoe voelt het om ondernemer te zijn, een eigen zaak te hebben?

“Heel relaxt”, zegt Lieke. “Wij bepalen alles zelf, we moeten met elkaar rekening houden maar doordat we zo hetzelfde denken is dat nooit een probleem.” Voorheen werkten Lieke en Stephanie al veel, maar het was altijd voor iemand anders. “Nu doen we het voor onszelf, en het voelt eigenlijk niet eens als werken. Het voelt gewoon als een thuis, we hebben ’s ochtends niet het gevoel dat we naar ons werk moeten.”

Wat is tot nu toe het mooiste moment van Liefste Fashion?

Voor de eigenaressen van Liefste Fashion is het mooiste moment de opening van de winkel. “Ik was toen helemaal niet mezelf, heel zenuwachtig, terwijl ik normaal relaxt ben”, aldus Lieke. “We waren helemaal niet gestrest van te voren, hadden de regie helemaal in handen.” Op het moment van de opening stond de hele straat vol, het was hoogzomer en bloed heet. Het besef dat Liefste Fashion echt het winkeltje van henzelf was, kwam bij Lieke en Stephanie pas het weekend erna. “Elke dag als ik hier wegfietste in de eerste maand dacht ik: Ha-ha, dit is gewoon ons winkeltje”, vertelt Lieke enthousiast. Dat iedereen uit beide families heeft geholpen om de winkel te openen is voor de twee meiden erg bijzonder. “Ik had echt niet durven dromen dat het zo zou lopen, dat is echt goud waard!”

“‘s Avonds zeiden we tegen elkaar: what the fack? Dit is gewoon ons winkeltje!”

Hoe is het met Liefste Fashion over 5 jaar?”

Wel willen op deze voet verder. “We doen dit niet om rijk van te worden, daar is ook de tijd niet naar, maar echt gewoon omdat het onze passie is. Wij kunnen er lekker van leven en vinden het heel erg tof om te doen.” “Een stiekeme droom van ons is wel nog om een onbekend kledingmerk zelf naar Nederland te halen en hier als eerste te verkopen.” Tekst geschreven door Lieke Dols.